Laten we eerlijk zijn: veel mensen vinden netwerken maar een gedoe. Maar dat hoeft het niet te zijn. Simpele oplossingen kunnen soms al verbazingwekkende resultaten opleveren. Neem het verhaal van de manager die gewoon zijn bureau verplaatste (uit het boek Achieving Success Through Social Capital ): hij bestudeerde de looproutes van alle medewerkers op kantoor. Zo kwam hij erachter wat de plek was waar iedereen het vaakst langskwam, op weg naar de koffiemachine of het toilet. Precies dáár besloot hij zijn bureau neer te zetten. Het gevolg was dat mensen eerder geneigd waren hem even aan te spreken. Wat kunt u nog meer doen om uw nog meer doen om een goed netwerk op te bouwen?

1. Schakel familie en vrienden in

Veel mensen denken bij een netwerk aan zakelijk contacten, maar uw beste netwerk zijn familie en vrienden. Zij kunnen u helpen de juiste contacten te leggen.

2. Houd uw LinkedIn-profiel bij

Het kost vaak maar een kwartiertje: even uw profiel bijwerken met de meest recente ervaring en vaardigheden. Maar het kan het verschil betekenen een baan of geen baan.

3. Doe uw huiswerk en check de achtergrond van uw contacten

Wat kunt te weten komen over mogelijke contacten? Misschien heeft hij of zij wel samengewerkt met één van uw (oud-)collega´s. Dit kan een goede basis zijn voor een gesprek.

4. Maak van virtuele contacten echte collega´s

Het is de moeite waard om af te spreken met connecties die u alleen maar via LinkedIn kent. Bijvoorbeeld wanneer u allebei naar dezelfde conferentie of netwerkborrel gaan. Een halfuurtje samen koffiedrinken kan veel opleveren.

5. Vraag invloedrijke personen om advies

Wees nooit bang om te bellen of af te spreken met experts of invloedrijke personen in uw sector. U zal ervan versteld staan hoeveel mensen bereid zijn om een praatje te maken of advies te geven. Het is ook een doeltreffende manier om nieuwtjes uit uw interessegebied mee te krijgen.

6. Word geen verzamelaar van visitekaartjes

Netwerken is niet hetzelfde als het verzamelen van zoveel mogelijk visitekaartjes te krijgen. De blijvende contacten te leggen. Trek wat tijd uit om met deze nieuwe personen in contact te blijven.

7. Kom met oplossingen

Geen sterkere binnenkomer dan wanneer bij het eerste contact – bijvoorbeeld in een sollicitatiebrief – een potentiële oplossing presenteert voor een probleem waar een bedrijf.

Populaire artikelen