Het is belangrijk om een balans te vinden tussen werk en andere aspecten van het leven zodat je productief, gezond en gelukkig kunt zijn. Zowel op het werk als daarbuiten. Om dit evenwicht te bereiken, moet je je dag plannen rond de belangrijkste projecten. Neem regelmatig pauzes en maak gebruik van je vakantietijd om een succesvolle balans te vinden tussen je werk en overige aspecten van jouw leven.

Stel prioriteiten binnen je werktaken

Het is belangrijk om de meest dringende taken voor de dag te bepalen en voldoende tijd in te plannen om deze af te ronden. Als je niet zeker weet wat je directe aandacht vereist, vraag dan je manager om advies. Andere verantwoordelijkheden die geen hoge prioriteit hebben, kunnen voor een latere datum worden gepland of aan een collega worden gedelegeerd. Dit helpt je om je werkdruk op peil te houden en het aantal uren dat je op het werk doorbrengt binnen de perken te houden.

Lees ook: 4 apps om je gelukkiger te maken op je werk

Structureer je tijd op het werk

Zodra je je prioriteiten hebt bepaald, structureer je dag er dan omheen. Door vergelijkbare taken samen te voegen, kun je efficiënter zijn in het voltooien van al je dagelijkse taken. Je kunt taken met hoge prioriteit eerst uitvoeren, daarna taken met gemiddelde prioriteit, enzovoort. Dit geeft je de vrijheid om gedurende de dag pauzes in te lassen zodra een bepaalde taak af is én zorg je er ook voor dat je deadlines voor diverse activiteiten gemakkelijk kunt halen.

Lees ook: Overbelast op het werk? Zo vraag je om hulp

Neem pauzes

Je moet overdag wat persoonlijke tijd nemen voor activiteiten die geen verband houden met je werk. Door lunchpauze te nemen heb je wellicht tijd om te gaan hardlopen of op sociaal vlak in gesprek te gaan met collega's. Op deze manier kun je weer opladen om na de pauze met nieuwe energie en een frisse blik aan de slag te gaan. Overweeg ook om gedurende de dag kortere pauzes te nemen om persoonlijke boodschappen te doen als je geen tijd hebt om ze voor of na werktijd te doen. Op deze manier kunt je je privédoelen bereiken, maar ook de dagelijkse werkzaamheden van je functie.

Neem je vakantiedagen op

Zelfs als je niet van plan bent om op vakantie te gaan, is het goed om  je vakantiedagen op te nemen. Zo kun je tijd maken voor hobby's, vaker met vrienden afspreken en meer tijd doorbrengen met je familie. Door vrij te nemen kun je even loskomen van je baan en deze tijd besteden aan je interesses en ontspanning.

Lees ook: 10 vragen om na te denken over je werkzame leven

In onze adviesrubriek vind je meer praktische tips

 

Populaire artikelen