Het is duidelijk dat de gevolgen van COVID-19 nog lang voelbaar zullen blijven. De pandemie heeft de manier waarop we werken fundamenteel heeft veranderd - in veel gevallen ten goede.

Ook werving en selectie heeft zich aangepast aan de nieuwe realiteit. Het is voor bedrijven belangrijker dan ooit om vast te stellen wat er is veranderd.

Dit zijn 7 manieren waarop COVID-19 werving en selectie bij bedrijven heeft veranderd.

1. Video-interviews en online sollicitatieprocedures zijn de norm geworden.

Noodgedwongen moesten bedrijven op een volledige online sollicitatieprocedure overstappen. Hoewel het een uitdaging kan zijn om door online sollicitatiegesprekken te voeren topkandidaten te vinden, is het vanwege de kosten- en tijdbesparing voor beide partijen de moeite waard. In de meeste gevallen hebben bedrijven ervoor gekozen om ook na de pandemie het werving en selectieproces online te blijven doen, of nemen ze in ieder geval de virtuele aspecten over die het proces efficiënter te maken.

Lees ook: Gids voor werven en selecteren op afstand

2. Locatie beperkt niet langer het vinden van het juiste talent.

COVID-19 heeft veel bedrijven gedwongen om een ​​deel van of al hun activiteiten online te doen, wat aantoont dat locatie geen beperkende factor hoeft te zijn voor de meeste zakelijke transacties - inclusief de werving van talent. Waar de zoektocht naar de perfecte kandidaat vroeger beperkt werd door geografische of verhuisbudgetten, hebben bedrijven nu de mogelijkheid om een ​​veel grotere talentenpool aan te boren.

3. De vraag verschuift naar andere bedrijven en sectoren.

Sommige bedrijfstakken of soorten bedrijven die vroeger toptalent aantrokken dat bereid was risico's te nemen, hebben het nu lastiger met het aantrekken van talent Dit komt doordat professionals werkzekerheid zoeken. Bovendien kijken professionals steeds vaker naar de toekomst en verkiezen opkomende  sectoren, zoals de IT-sector, boven de meer traditionele sectoren.

4. Bedrijven moeten zichzelf verkopen in het sollicitatieproces.

Dit is altijd zo geweest, maar het vermogen om jezelf als bedrijf te verkopen van nu nog van groter belang dan voor de crisis. Naarmate bedrijven weer beginnen te groeien, zullen professionals kunnen kiezen voor wie ze werken en onder welke omstandigheden. Bedrijven verkopen zich tijdens de sollicitatieprocedure net zo goed aan de kandidaten als andersom.

Lees ook: 5 belangrijke lessen van de coronacrisis voor wervende managers

5. De fysieke werkplek wordt minder belangrijk voor de bedrijfscultuur

Als het gaat om de bedrijfscultuur, zal de fysieke werkplek minder belangrijk zijn dan voorheen, waardoor bedrijven niet meer genoeg hebben aan een gezellige koffiecorner of een tafeltennistafel. Het gaat nu om het opzetten en cultiveren van een duidelijke cultuur en blijvende waarden binnen de organisatie. Dit is het moment voor bedrijven om zich te concentreren op de bedrijfscultuur en hun waarden duidelijke te definiëren.

Lees ook: Hoe kan ik het juiste talent aantrekken voor mijn bedrijf?

6. Professionals heroverwegen hun doel.

Een neveneffect van het lange tijd thuiswerken is dat professionals het werk dat ze doen, de impact ervan en de waarde die het voor de samenleving heeft, heroverwegen. Er komt een verandering in de mentaliteit van professionals. Zodra ze weer in hun gewone werkroutine zitten, zullen veel mensen hun carrière heroverwegen. We voorzien een grote golf van professionals die hun leven en hun baan willen veranderen.

7. De reputatie van het bedrijf zal de sleutel zijn bij het aannemen van personeel.

Kandidaten zijn beter dan ooit geïnformeerd over arbeidsomstandigheden en hoe bedrijven in deze uitdagende tijden hebben gereageerd. Werknemers hebben kunnen zien wat hun organisatie heeft gedaan in moeilijke tijden. Hoe het management hun teams door de crisis hebben geleid, bepaalt in de toekomst het vermogen om talent te behouden en aan te trekken.

Op zoek naar talentvolle kandidaten? Neem hier contact met ons op.

 

Geef een vacature op

Als je op zoek bent naar een baan, ga dan naar de kandidatensectie.

Populaire artikelen