De afgelopen maanden hebben zich grote veranderingen voorgedaan in de bedrijfsactiviteiten, de werkmodellen en het wervingsklimaat. Nu we gewend zijn aan het nieuwe normaal, is het tijd om de aandacht weer te vestigen op een wervingsstrategie voor de toekomst. Als je de  wervingsstrategie en -planning te laat aanpast, loop je het risico toptalent te kwijt te raken zodra de markt verbetert en herstelt. Waarom? Omdat je concurrenten er sneller bij waren. 

Welke stappen moet je nemen om de teams opnieuw op te bouwen? Hoe zou je in contact kunnen komen met gekwalificeerde werkzoekenden?  

We onderzoeken de belangrijkste vragen die moeten worden gesteld bij het plannen en inhuren van personeel in een post-COVID-wereld. 

1. Werf mensen die een flexibele taakinvulling ambiëren 

De snelle veranderingen die hebben plaatsgevonden met betrekking tot functie-invulling en werkwijzen, zullen ook na COVID waarschijnlijk deels blijven. Zelfs nu, blijft het moeilijk te zeggen welke blijvende gevolgen de pandemie zal hebben voor onze bedrijfstak, en hoe dit de nieuwe realiteit zal blijven vormgeven.  

Gezien de onzekere toekomst is het noodzakelijk om personeel te werven voor een flexibele taakinvulling. Dit stelt het bedrijf in staat om zich aan te passen als de bedrijfsbehoeften veranderen. Zoeken naar kandidaten met een brede expertise, een flexibele houding en een bereidheid om uiteenlopende taken aan te pakken, moet de belangrijkste factor zijn in de wervingsstrategie. 

2. Herzie de waarde propositie voor werknemers (‘employee value proposition’, EVP)

Een van de belangrijkste gevolgen van het feit dat mensen zoveel tijd thuis doorbrengenis dat professionals nu opnieuw nadenken over de vraag wat zij belangrijk vinden in hun carrière en het bedrijf waar zij voor werken.  

Gezien de recente verschuiving naar ‘werken op afstand’, verwachten veel kandidaten flexibiliteit op de werkplek als standaardonderdeel in elke functie – inclusief de mogelijkheid vanuit huis of werken op afstand en flexibele uren. Kandidaten zullen waarschijnlijk ook meer oog hebben voor het ethos en de sociale impact van een bedrijf voordat ze overwegen op een functie te solliciteren. 

In het licht hiervan zal een bedrijf bij het werven van topkandidaten een aantrekkelijke waardepropositie voor werknemers moeten stellen, gebaseerd op flexibiliteit en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Als deze factoren geen deel uitmaken van het ‘arbeidsvoorwaardenpakket’ dat kandidaten in een post-COVID-wereld biedt, loop je het risico de race voor toptalent te verliezen. 

3. Werf personeel online

De tijd dat een telefoongesprek genoeg was om contact te leggen met de meest gekwalificeerde kandidaten voor een functie, is definitief voorbij. Meer dan ooit bestaat een succesvolle wervingsprocedure uit veel onderdelen – de meeste daarvan vinden tegenwoordig online plaats. 

Om na COVID de beste kandidaten te vinden en contact daarmee te leggen, moet je al deze onderdelen beheersen. Via een combinatie van externe wervingsexpertise, sociale media, vacatureplatformen, en webinars, kan talent in elke fase van hun zoektocht naar werk worden benaderd.  

Houd er ook rekening mee dat een online video-interview nu de norm is. Dit maakt de kandidaat flexibeler, daardoor verwachten veel kandidaten dat een eerste gesprek online zal blijven. Ook voor jou als werkgever zijn er door deze aanpak tijd- en kostenbesparingen te realiseren. Je zal wellicht merken dat virtuele interviews de efficiëntie van de sollicitatieprocedure daadwerkelijk ten goede komt. 

4. Verbreed de talentenpool

De verschuiving naar ‘werken op afstand’ heeft aangetoond dat de locatie geen beslissende factor hoeft te zijn in het wervingsproces. Waar de zoektocht naar de perfecte kandidaat vroeger werd beperkt door geografie, daar hebben bedrijven nu de mogelijkheid om in een wereldwijde pool van talenten te vissen. 

Als de functies waarvoor je personeel zoekt op afstand kunnen worden uitgevoerd, kan je uit een wereldwijd aanbod putten om de crème de la crème onder de talenten voor je teams te werven. 

Op zoek naar goede kandidaten of specifieke wensen? Neem vandaag nog contact op met een van onze gespecialiseerde recruitment consultants!

Geef een vacature op

Als je op zoek bent naar een baan, ga dan naar de kandidatensectie.

Populaire artikelen