We praten er veel over, maar bestaat er nog wel zoiets als werk-privébalans? Wat verstaan mensen hieronder en kan daar zelfs maar sprake van zijn nu we vrijwel constant via onze mobiel of laptop online voor onze collega´s bereikbaar zijn?

Technologie is de laatste tien jaar een nog grotere plaats in ons werkzame leven gaan innemen. Bedrijven voorzien hun medewerkers van mobiele telefoons, laptops, en soms zelfs tablets. Veel werknemers in Nederland gebruiken hun mobieltje of laptop ook persoonlijk buiten kantooruren, waardoor de scheidslijn tussen werk en vrije tijd steeds verder vervaagt.

Wat betekent dit voor onze werkprivé-balans?

Deze vervagende grens tussen wat werk is en wat vrije tijd, is van invloed op ons gevoel van welbevinden. Hoe kijken we vandaag de dag aan tegen het onderscheid tussen ons werk en ons privéleven?

Om dit fenomeen te onderzoeken heeft PageGroup in juni 2018 een enquête gehouden onder 588 werknemers en werkzoekenden in Nederland. Uit de resultaten blijkt dat de grens tussen ons werk en ons privéleven aan het vervagen is: meer dan 33% van alle werknemers, en 48% van de managers werken regelmatig buiten kantooruren, ´s avonds of ´s nachts.

Meer werknemers uitgerust met mobiel, laptop of tablet                                                          

Werknemers zijn meer dan ooit altijd inzetbaar. Ruim 71% van ondervraagden hebben tenminste een mobiele telefoon, een laptop of tablet van het werk. Gevraagd naar het gebruik, zei in totaal 59% dat zij het uitsluitend gebruikten voor beroepsdoeleinden. Hoe hoger de functie echter, hoe meer het onderscheid verdwijnt; 51% van de managers zegt dat zij het toestel zowel voor hun werk als privé gebruiken.

Zijn werknemers gevangenen van hun mobiel of laptop?

65% van de mensen is het ermee eens dat hun mobiels, laptops en tablets van de zaak hun leven hebben veranderd, waarbij 29% zegt dat het een negatieve verandering was. Uit de gegevens blijkt dat werk en privé steeds meer in elkaar overgaan. Meer dan 52% van de mensen beantwoordt hun e-mail, en meer dan 41% neemt zakelijke telefoontjes ook na kantoortijd aan. Is dit echt het ‘nieuwe normaal voor professionals en managers? Waarom?

Twee redenen zijn belangrijk voor mensen die zich ook buiten werktijd met hun werk bezighouden – verantwoordelijkheidsgevoel (60%) en omdat ze zich verplicht voelen (24%). Het is interessant dat er hier een verschil is tussen mannen en vrouwen. 32% van de vrouwen voelt zich verplicht, vergeleken met 20% van de mannen, terwijl 69% van de mannen het vanuit verantwoordelijkheidsgevoel doet, ten opzichte van 44% van de vrouwen.

57% van de mensen werkt tijdens hun vakantie

Het is interessant dat 57% van de ondervraagden zei tijdens hun vakantie ook te werken, waarvan 11% zelf regelmatig. Dit kan een kwestie zijn van even in de inbox kijken of één of twee telefoontjes beantwoorden, maar het kan ook betekenen dat het tegenwoordig steeds lastiger wordt om afstand te nemen van ons werk.

De arbeidswetgeving in Europa zou werknemers moeten beschermen tegen overwerken, stress en burn-out, maar wordt dat doel ook bereikt? Eén manier om werknemers te helpen met een betere werkprivé-balans is de mogelijkheid om vanuit huis te werken.

Werken vanuit huis: een goed compromis?

Werkgevers bieden hun werknemers steeds vaker de mogelijkheid om ook vanuit huis in te loggen, bijvoorbeeld met een laptop van de zaak.

Het grote voordeel daarvan is dat werknemers (al dan niet managers), beter hun eigen tijd kunnen indelen. Daardoor wordt het makkelijker om een goed evenwicht te vinden tussen hun verantwoordelijkheden op het werk, en hun verantwoordelijkheden in hun privéleven.

Hoewel dit beleid door de meeste bedrijven wordt toegepast, blijkt uit dit onderzoek dat managers ( 76%) er vaker gebruik van maken dan werknemers die geen leidinggevende functie hebben (67%).

Over het onderzoek

Steekproef: de enquête is door 588 werknemers en werkzoekenden in Nederland uitgevoerd.

Methodiek: de representativiteit van de steekproef is gewaarborgd door de verzamelde data te corrigeren op basis van het geslacht en het beroep van de geënquêteerde, en proportie werkzame personen).

Verzamelmethode: de enquête is in juni 2018 uitgevoerd doormiddel van een vragenlijst die op vrijwillige basis online kon worden ingevuld.

Lees meer over een betere werkprivé-balans in onze adviessectie. 

Populaire artikelen