Page Personnel Logo

Taal

  • English

Main menu

  • Home
  • Kandidaten+

    Zoekt u een baan?

    • Zoekt u een baan?
    • Baan zoeken
    • Stuur uw cv in
    • Vind een baan via mypage
    • Werken bij
    • Join our Shared Services Centre
    • Werf met ons mee!
    • Download onze app

    Hoe wij kunnen helpen bij uw volgende carrièrestap

    • Loopbaanadvies
    • Loopbaanadvies

    Quick job search

  • Werkgevers+

    Waarom werven via Page Personnel?

    • Werkgevers
    • Ons wervingsproces
    • Managementadvies
    • Ontvang kandidaten in uw inbox

    Onze recruitment expertise

    • Onze divisies
    • Finance & Accounting
    • Information Technology
    • Sales Administration
    • Business Support
    • Procurement & Supply Chain
    • Techniek & Engineering
    • Sales & Marketing
    • Human Resources
    • Logistiek

    Op zoek naar medewerkers?

    Geef een vacature op
  • Inzichten & Advies+

    Loopbaanadvies

    • Loopbaanadvies
    • Een baan zoeken
    • Cv en motivatiebrief
    • Sollicitatiegesprek
    • Een carrièrestap maken
    • Werk-privé balans

    Managementadvies

    • Managementadvies
    • Talent aantrekken en rekruteren
    • Personeelsontwikkeling en -behoud

    Nieuws & Inzichten

    • Nieuws & Inzichten
    • Markt updates
    • Studies
    • Studie Diversiteitsbeleid
  • Over ons+

    Over ons

    • Over ons
    • Page Personnel
    • Michael Page
    • Page Executive
    • Page Talent
    • Over PageGroup
    • Top Employer 2019

    Join PageGroup

    • Join PageGroup
    Join PageGroup
    SSC
  • Contact+

    Contact

    • Op zoek naar medewerkers?
    • Op zoek naar medewerkers?
    • Talent in uw inbox
    • Stuur uw CV
    • Wat is uw mening
Registreren / Inloggen
Favorieten (0)

Taal

  • English
Search for a job

Advies

You are here

Home>Advies>Loopbaanadvies>Een carrièrestap maken>Werken voor een goed doel? 3 tips om rekening mee te houden

Werken voor een goed doel? 3 tips om rekening mee te houden

Valt u collega´s bij de koffiemachine lastig met vragen als: wat is de zin van deze baan? En denkt u regelmatig dat u ‘iets nuttigs’ wilt doen voor de maatschappij? Dan wordt het misschien tijd om bij een non-profitorganisatie te solliciteren. Hanneke Verburg, directeur van de stichting Make-A-Wish, legt uit waar kandidaten zich op moeten voorbereiden.

Het is een gedachte die meestal opkomt als u net terug bent van vakantie. U werkt zich door de onbeantwoorde e-mails heen en denkt: waar doe ik het eigenlijk allemaal voor? Daarin bent u niet de enige.

Bij veel mensen met een goede kantoorbaan begint het op een gegeven moment - opvallend vaak rond hun 35ste levensjaar - te knagen. Ze hebben een behoorlijke carrière gemaakt, krijgen keurig hun bonus aan het eind van het jaar, maar willen méér in het leven dan omzetcijfers en de lancering van een nieuw product. Ze zouden graag iets teruggeven aan de maatschappij.

Hanneke Verburg, directeur van de goededoelenorganisatie Make-A-Wish, herkent dat gevoel. Ook zij had een succesvolle zakelijke carrière achter de rug, voordat ze besloot het roer om te gooien. Met Make-A-Wish zet ze zich, samen met alle medewerkers en 400 vrijwilligers, dagelijks in om de wensen te verwezenlijken van kinderen met een ernstige, soms levensbedreigende, ziekte.

“Het was de beste stap die ik op dit moment in mijn carrière kon maken,” zegt Hanneke Verburg. “Ik heb altijd met veel plezier in een commerciële omgeving gewerkt, maar op een gegeven moment ontbrak voor mij de zingeving. Ik wilde bijdragen aan een iets betere wereld.”

Stel dat u ook de overstap wilt maken, waar moet u dan rekening mee houden?

1. Niet ieder goed doel is geschikt voor iedereen

Wie bij een bedrijf solliciteert, hoeft over het algemeen veel minder kieskeurig te zijn dan iemand die bij een charitatieve instelling of een NGO solliciteert. In het bedrijfsleven maakt het immers niet heel veel uit of u de financiën doet voor een koffiemerk of voor een ICT-dienstverlener. Bij een non-proforganisatie ligt dat anders. “Als ik geen affiniteit met een goed doel zou hebben, zou ik er niet solliciteren,” zegt Hanneke Verburg. “Toen ik gevraagd werd om bij Make-A-Wish te komen werken, voelde ik gelijk de juiste klik. Ik zou me ook kunnen voorstellen dat ik bijvoorbeeld bij de Nierstichting zou werken, omdat ik daar een emotionele band mee heb: mijn vader is overleden aan een nierziekte. Maar met, bijvoorbeeld, de Nederlandse Brandwonden Stichting heb ik veel minder. Iedereen zal dat dus voor zichzelf moeten bepalen.”

2. Het geld is vooral voor het goede doel (en maar een klein beetje voor u)

Bonussen, een IPhone van de zaak, een flink salaris: alles wat u in het bedrijfsleven voor lief neemt, moet u inleveren zodra u bij een non-profitorganisatie gaat werken. “Het salaris is inderdaad een hobbel voor sommige mensen. Financiële prikkels of andere extraatjes krijgen we niet,” zegt Hanneke Verburg. “Daarom is het extra belangrijk dat iemand héél bewust voor een organisatie kiest. Het doel moet je persoonlijk zó aan het hart gaan, dat je er ook zonder bonus keihard voor wilt werken. Overigens blijkt dat bij steeds meer mensen het geval: we krijgen ongelooflijk veel reacties op vacatures.”

3. Competitiedrang is goed, maar verlies het team niet uit het oog

“Het is een misvatting dat ze bij goededoelenorganisaties niet competitief zouden zijn,” zegt Hanneke Verburg. “Ook onze medewerkers worden afgerekend op targets. We zijn alleen maar blij als iemand zijn of haar saleskwaliteiten inzet om onze organisatie te helpen. We hebben bijvoorbeeld pas iemand aangenomen met een commerciële achtergrond, om voor ons als relatiebeheerder te werken. Zij is gewend om zoveel mogelijk omzet voor de organisatie te genereren; daar werd ze in haar vorige rol op afgerekend. Met diezelfde instelling haalt ze nu voor ons aanmeldingen binnen. Het verschil met veel commerciële organisaties is dat het bij ons niet om de onderlinge competitie draait. Ze helpt óók haar collega, die misschien minder aanmeldingen heeft binnengehaald. Uiteindelijk willen we als team zoveel mogelijk binnenhalen voor het goede doel.”

 

Wil je ook bij Make-A-Wish aan de slag? Bekijk de laatste vacatures hier.

Vorige artikel
Het belang van de menselijke factor in de robotisering
Lees artikel
Volgende artikel
Medewerkers behouden? Leer van professionele voetbalteams
Lees artikel
Op zoek naar een nieuwe uitdaging?

Registreer u om job alerts te ontvangen

We informeren u wanneer er nieuwe !keyword vacatures beschikbaar zijn. | We informeren u wanneer er nieuwe !keyword vacatures in !location beschikbaar zijn. | Maak een account aan om om te genieten van verschillende functies en meer dan 5 vacature waarschuwingen te creëren.

Onderwerpen

  • Loopbaanadvies
  • Managementadvies
  • Markt updates

Populaire artikelen

Meest gelezen artikelen

  • Wat zijn de taken van de moderne Executive Assistant?
  • Werken voor een goed doel? 3 tips om rekening mee te houden
  • De top-8 vragen die een referentiegesprek tot een succes maken
  • Collega of vriend… of beide? Waar trek je de grens?
  • 5 manieren om de reistijd naar je werk optimaal te benutten
  • 9 vragen voor je recruiter voorafgaand aan je sollicitatiegesprek

Tags

Gelukkig op werk
Page Personnel Logo
  • Volg ons op TwitterVolg ons op Twitter
  • Volg ons op FacebookVolg ons op Facebook
  • Volg ons op LinkedInVolg ons op LinkedIn
  • Volg ons op YouTubeVolg ons op YouTube

Gebruiksvriendelijke informatie

  • Site map
  • Algemene recruitment voorwaarden
  • Cookie policy
  • Privacy beleid
  • Toegankelijkheid
  • Land

Zoek vacatures in

  • Finance & Accounting
  • Human Resources
  • Information Technology
  • Logistiek
  • Marketing
  • Online Marketing
  • Procurement & Supply Chain
  • Sales
  • Sales Support
  • Secretarial & Business Support
  • Supply Chain
  • Techniek & Engineering

Download nu de app

    Download in de App Store

Ontdek het op Google Play

Voor werkgevers

  • Geef een vacature op
  • Ontvang kandidaten in uw inbox

About Michael Page

  • Corporate site
  • Investeerders
Page Interim BV (Page Personnel) (KvK Licence No.34178233) is part of the PageGroup. © PageGroup plc
World Trade Centre, Tower A, 4th floor Strawinskylaan 421, Amsterdam, The Netherlands, 1077 XX