Algemene voorwaarden bij de uitvoering van interim management opdrachten

Artikel 1. Definities

1.1. In deze algemene voorwaarden wordt verstaan onder:

(a) “PP”: Page Interim B.V., handelend onder de naam Page Personnel.
(b) “Opdrachtnemer”: Iedere natuurlijke of rechtspersoon die in opdracht van PP bepaalde diensten door een Interim Manager zal (laten) verrichten binnen de organisatie van een Klant.
(c) “Interim Manager”: Iedere natuurlijke persoon die bepaalde diensten zal verrichten binnen de organisatie van een Klant.
(d) “Klant”: Een natuurlijke of rechtspersoon binnen wiens organisatie de Interim Manager bepaalde diensten zal (doen) verrichten.
(e) “Opdracht”: De opdrachtovereenkomst tussen PP en de Opdrachtnemer, waarbij de Opdrachtnemer zich jegens PP verbindt bepaalde diensten te (doen) verrichten binnen de organisatie van de Klant. 

Artikel 2. Toepasselijkheid

2.1. Op alle aanvragen, aanbiedingen, opdrachten met betrekking tot de levering van diensten door de Opdrachtnemer aan PP zijn deze algemene voorwaarden van toepassing.

2.2. Deze voorwaarden hebben 11 december 2012 als ingangsdatum, waarbij alle eerdere door PP uitgebrachte algemene voorwaarden komen te vervallen.

2.3. Op van deze algemene voorwaarden afwijkende bedingen kan door de Opdrachtnemer slechts een beroep worden gedaan indien en in zoverre deze door de directie van PP schriftelijk zijn aanvaard. Dergelijke afwijkingen gelden uitsluitend voor het betreffende geval en daaraan kunnen geen rechten worden ontleend met betrekking tot later aangegane rechtsverhoudingen.

2.4. De Opdrachtnemer met wie eenmaal op de onderhavige voorwaarden werd gecontracteerd, stemt in met de toepasselijkheid van deze voorwaarden op verlenging(en) van de opdracht(en) tussen hem en PP.

2.5. De toepasselijkheid van algemene voorwaarden van de Opdrachtnemer wordt hierbij uitdrukkelijk van de hand gewezen.

Artikel 3. Totstandkoming van Opdrachten

3.1. Een Opdracht tussen PP en de Opdrachtnemer komt eerst tot stand nadat beide partijen de Opdracht schriftelijk zijn overeengekomen. Het is uitdrukkelijk niet de bedoeling een arbeidsovereenkomst aan te gaan.

3.2. De Opdrachtnemer zal de verplichtingen en de rechtsgevolgen die voor haar voortvloeien uit de artikelen 4, 5, 6, 7, 8, 11, 12, 13 en 15, alsook de forumkeuze van artikel 16.2, door middel van een schriftelijke overeenkomst (laten) opleggen aan, en van toepassing (laten) verklaren op de overeenkomst met, zijn opdrachtnemer en die telkens weer aan zijn (achtereenvolgende) opdrachtnemer(s) en tot slot aan de Interim Manager. De Opdrachtnemer staat ervoor in dat zijn opdrachtnemers en de Interim Manager deze verplichtingen ten allen tijde stipt naleven.

3.3. Indien aan het bepaalde in artikel 3.2 niet is voldaan, zal PP gerechtigd zijn de Opdracht met onmiddellijke ingang te beëindigen.

Artikel 4. Verplichtingen en aansprakelijkheid

4.1. De Opdrachtnemer stelt alles in het werk om de werkzaamheden ter uitvoering van de Opdracht naar beste weten en kunnen, en met de grootst mogelijke zorgvuldigheid, uit te voeren en garandeert dat de Interim Manager over voldoende vaardigheden en praktijkervaring beschikt om de overeengekomen diensten naar behoren en naar tevredenheid van PP en de Klant te kunnen verrichten.

4.2. De Opdrachtnemer is te allen tijde gehouden door PP gewenste wijzigingen in of aanvullingen op overeengekomen diensten te leveren. Wijzigingen en aanvullingen zullen niet leiden tot verhoging van de overeengekomen vergoeding behoudens indien en voor zover zulks redelijk is en overigens een voorstel van de Opdrachtnemer tot verhoging schriftelijk aan PP is meegedeeld vóór uitvoering van de wijziging of aanvulling en binnen vijf dagen na het verzoek van PP tot die wijziging of aanvulling. PP is gerechtigd de Opdracht geheel of gedeeltelijk te ontbinden indien uitvoering van de door haar gewenste wijzigingen of aanvullingen niet op voor haar aanvaardbare condities mogelijk blijkt.

4.3. Opdrachtnemer erkent dat zijn/haar contractuele relatie met PP van zodanige aard is dat de in het kader van de Opdracht te verrichten diensten te allen tijde kunnen veranderen (waaronder uitdrukkelijk ook begrepen verminderen). PP is mitsdien te allen tijde gerechtigd om tijdens de looptijd van de Opdracht, de aard, de inhoud of omvang (al dan niet gemeten in tijdsduur van de daaraan door Opdrachtnemer te besteden tijd) te veranderen (waaronder uitdrukkelijk begrepen te verminderen). Indien Opdrachtnemer met een dergelijke wijziging niet instemt, dan wordt hij/zij geacht de Overeenkomt met onmiddellijke ingang te hebben beëindigd. De toepasselijkheid van artikel 7:411 BW is uitgesloten. Opdrachtnemer is geen schade en/of kosten verschuldigd aan PP vanwege de hiervoor genoemde beëindiging.”

4.4 De Opdrachtnemer verricht zijn werkzaamheden zelfstandig zonder dat er een gezagsverhouding bestaat tussen PP, Klant en de Opdrachtnemer.

4.5. Indien de Opdrachtnemer tekortschiet in de nakoming van één of meer van haar verplichting(en) uit deze opdrachtovereenkomst, zal PP haar deswege in gebreke stellen, tenzij nakoming van de betreffende verplichtingen reeds blijvend onmogelijk is, in welk geval de Opdrachtnemer onmiddellijk in gebreke is. De ingebrekestelling zal schriftelijk geschieden waarbij een redelijke termijn zal worden gegund om alsnog haar verplichtingen na te komen. Deze termijn heeft het karakter van een fatale termijn.

4.6. De Opdrachtnemer is aansprakelijk voor alle directe schade en kosten, die voor PP het gevolg zijn van, zoals in voorgaand artikel 4.2 bedoelde, tekortkomingen van de Opdrachtnemer in de nakoming van zijn verplichtingen tot een maximum van € 500.000 per gebeurtenis per jaar. Er is geen maximum van toepassing indien er sprake is van grove nalatigheid, opzet en/of frauduleus handelen.

4.7. PP is niet gehouden tot vergoeding van enige (materiële of immateriële) schade en/of kosten, geleden door de Opdrachtnemer tijdens of als gevolg van de uitvoering van de Opdracht, tenzij deze schade en/of kosten aan PP is/zijn toe te rekenen.

4.8. PP is niet aansprakelijk voor enige (materiële of immateriële) schade en kosten van de Klant en/of derden als gevolg van de uitvoering van de Opdracht door de Opdrachtnemer, tenzij deze schade en/of kosten aan PP is/zijn toe te rekenen.

4.9. De Opdrachtnemer is gehouden een afdoende bedrijfs- en beroepsaansprakelijkheidsverzekering af te sluiten en in stand te houden ter dekking van alle schade, risico’s en aansprakelijkheden ontstaan door of in verband met de Opdracht, met een minimum dekking van € 500.000. Op verzoek van PP verstrekt de Opdrachtnemer een kopie van het polisblad van de bedrijfs- en beroepsaansprakelijkheidsverzekering.

Artikel 5. Geheimhouding/zaken

5.1. Zowel gedurende als na afloop van de Opdracht zal de Opdrachtnemer strikte geheimhouding betrachten ten aanzien van alle vertrouwelijke gegevens welke hem omtrent de Klant en PP en de activiteiten en cliënten van de Klant en PP en met de Klant of PP gelieerde organisaties bekend zijn. Het is de Opdrachtnemer verboden bedoelde informatie aan te wenden voor eigen gebruik of gebruik door derden. In het bijzonder mag de Opdrachtnemer op geen enkele wijze vertrouwelijke gegevens openbaar maken en/of aan derden, waaronder begrepen met PP concurrerende organisaties, bekend maken. Onder vertrouwelijke informatie als bedoeld in dit artikel wordt verstaan alle informatie en gegevens (waaronder begrepen technische, financiële en zakelijke informatie, klantenbestanden, tekeningen, modellen, knowhow en alle stukken en bestanden waarin die informatie is vervat) die zijn aangeduid als vertrouwelijk of waarvan de Opdrachtnemer de vertrouwelijke aard kent of redelijkerwijs geacht moet worden te kennen, tenzij deze informatie bij de Opdrachtnemer reeds uit andere hoofde bekend was.

5.2. De Opdrachtnemer zal de in lid 1 van dit artikel genoemde verplichting tot geheimhouding eveneens aan de Interim Manager opleggen. Op eerste verzoek van PP zal de Opdrachtnemer ervoor zorgen dat de Interim Manager een geheimhoudingsovereenkomst ondertekent.

5.3. Alle vertrouwelijke informatie, kopieën daaronder begrepen, die de Opdrachtnemer en/of Interim Manager van of ten behoeve van de Klant en/of PP onder zich krijgt, zijn en blijven eigendom van de Klant respectievelijk PP. De Opdrachtnemer is gehouden de vertrouwelijke informatie op de dag waarop de Opdracht eindigt wederom aan de Klant en/of PP te retourneren. De Opdrachtnemer staat ervoor in dat de Interim Manager op de dag waarop de Opdracht eindigt, vertrouwelijke informatie retourneert.

5.4. Ingeval van overtreding van het bepaalde in dit artikel 5 zal PP gerechtigd zijn de Opdracht met onmiddellijke ingang te beëindigen.

Artikel 6. Selectie

6.1. PP verstrekt Opdrachten met het oog op een bepaalde Interim Manager. In dat verband dient een (aspirant) Interim Manager op verzoek van PP beschikbaar te zijn voor een interview met PP. (Aspirant) Interim Managers worden alleen voorgesteld aan een Klant nadat een interview als bedoeld in de vorige zin is afgenomen en zij zijn geïnformeerd over het bij de Klant uit te voeren werkzaamheden, een en ander ter beoordeling van PP.

6.2. Het staat PP vrij een (aspirant) Interim Manager al dan niet in te schakelen voor de uitvoering van de werkzaamheden binnen de organisatie van de Klant. Indien PP een (aspirant) Interim Manager om welke reden dan ook afwijst, is PP nimmer gehouden tot vergoeding van enige schade van welke aard dan ook.

6.3. PP hanteert gelijke kansen bij de selectiewerkzaamheden van de (aspirant) Interim Manager, ongeacht leeftijd, sekse, burgerlijke staat, seksuele gerichtheid, levens- of geloofsovertuiging, politieke keuze, ras, etnische afkomst of nationaliteit.

Artikel 7. Indiensttreding

7.1. Onverminderd het bepaalde in de overige artikelen van deze algemene voorwaarden zal, indien gedurende de looptijd van de Opdracht alsmede gedurende een tijdvak van 18 maanden na het eindigen van de Opdracht, de Klant de Interim Manager een rechtstreekse contractuele relatie, waaronder begrepen een arbeidsovereenkomst of een overeenkomst van opdracht, aanbiedt, de Opdrachtnemer PP hiervan terstond in kennis stellen.

Artikel 8. Nevenactiviteiten en non-concurrentie

8.1. Alle tot de Opdrachtnemer behorende vennootschappen verplichten zich om geen acquisitie, in brede zins des woords, te plegen bij Klanten van PP waarmee de Opdrachtnemer door PP in verband met een (eventuele) Opdracht in contact is gebracht gedurende een tijdvak van 18 maanden na het eindigen van de (eventuele) Opdracht. Indien een Klant zelf het initiatief toont richting de Opdrachtnemer, zal de Opdrachtnemer PP hiervan terstond in kennis stellen, waarna uitsluitend met uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van PP hierop kan worden ingegaan.

8.2. Het is de Opdrachtnemer, behoudens uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van PP, gedurende de looptijd van de Opdracht alsmede gedurende een tijdvak van 18 maanden na het eindigen van de Opdracht, niet toegestaan zonder tussenkomst van PP, bij de Klant dan wel bij een met de Klant gelieerde organisatie andere opdrachten uit te voeren cq. activiteiten te verrichten, dan wel een contractuele relatie aan te gaan met de Klant, dan wel met een met de Klant gelieerde organisatie, hetzij op eigen naam, hetzij door middel van en/of in samenwerking met natuurlijke of rechtspersonen.

8.3. Het is de Opdrachtnemer, behoudens uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van PP, niet toegestaan gedurende de looptijd van de Opdracht direct of indirect opdrachten uit te voeren ten behoeve van andere opdrachtgever(s) of werkgevers die concurrent zijn van de Klant of van de aan Klant gelieerde organisaties dan wel in deze organisaties deel te nemen resp. te participeren. 8.4. Het is de Opdrachtnemer niet toegestaan gedurende de looptijd van de Opdracht en gedurende een tijdvak van twee jaar na het eindigen van de Opdracht, werknemers van PP en/of de Klant te benaderen teneinde werkzaamheden voor een ander dan PP en/of de Klant te gaan verrichten.

Artikel 9. Boete

9.1. Bij overtreding van artikel 5, artikel 8 en/of artikel 15 van deze algemene voorwaarden is de Opdrachtnemer aan PP een onmiddellijk opeisbare boete verschuldigd € 10.000 per overtreding en € 500 voor iedere kalenderdag (een deel van een kalenderdag daaronder begrepen) van overtreding, onverminderd het recht van PP om in plaats daarvan nakoming van deze bepalingen te vorderen en/of volledige schadevergoeding.

Artikel 10. Vergoeding

10.1. Terzake van uit hoofde van de Opdracht door de Interim Manager uitgevoerde werkzaamheden, zal PP aan de Opdrachtnemer een management vergoeding verschuldigd zijn, waarvan de (wijze van berekening van de) hoogte in de Opdracht zal zijn overeengekomen. De management vergoeding is exclusief BTW, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen.

10.2. Reis- en verblijfskosten, andere (on)kosten en aanspraken voortvloeiend uit bijzondere gevaren, met betrekking tot de te verrichten werkzaamheden zijn in de management vergoeding als bedoeld in artikel 10.1 begrepen, tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen.

10.3. De aanspraak op de in artikel 10.1 genoemde vergoeding heeft de Opdrachtnemer uitsluitend over enige periode waarin feitelijk werkzaamheden door de Interim Manager voor de Klant werden verricht. In alle andere gevallen waarin de Interim Manager in enige periode om welke reden dan ook feitelijk geen werkzaamheden verricht voor de Klant, heeft de Opdrachtnemer geen aanspraak op de vergoeding als bedoeld in artikel 10.1, noch op enige andere beloning of (schade-)vergoeding van welke aard dan ook. Pagina 1 van 2 Versie oktober 2014 Algemene voorwaarden bij de uitvoering van interim management opdrachten Pagina 2 van 2 Versie oktober 2014

10.4. In de vergoeding als bedoeld in artikel 10.1 worden geacht begrepen te zijn alle toelagen, gratificaties en vergoedingen, hoe ook genaamd en van welke aard ook, waarop de Opdrachtnemer jegens PP krachtens de wet of anderszins te eniger tijd aanspraak zou hebben.

Artikel 11. Betaling

11.1. De Opdrachtnemer is gehouden haar werkzaamheden ter uitvoering van de Opdracht maandelijks, steeds binnen 14 kalenderdagen na de laatste dag van de kalendermaand waarin werkzaamheden ter uitvoering van de Opdracht zijn verricht, te factureren.

11.2. De Opdrachtnemer specificeert in de aan PP te verstrekken facturen nauwkeurig op welk tijdvak en welke werkzaamheden het in rekening gebrachte factuurbedrag betrekking heeft. De Opdrachtnemer zal in dat kader gedurende de looptijd van de Opdracht per kalendermaand een tijdverantwoording (met vermelding van in die kalendermaand gewerkte dagen en uren) bijhouden met een door PP voorgeschreven lay-out. Bij deze tijdverantwoording dient uitdrukkelijk het projectnummer van PP te worden vermeld. De tijdverantwoording zal maandelijks (tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen) door de Opdrachtnemer ter goedkeuring aan de Klant worden voorgelegd.

11.3. De Opdrachtnemer is gehouden (een kopie van) het in artikel 11.2 bedoelde, door de Klant voor akkoord getekende, tijdverantwoording maandelijks, uiterlijk binnen 3 werkdagen na de laatste dag van de kalendermaand waarin werkzaamheden ter uitvoering van de Opdracht zijn verricht, aan PP beschikbaar te stellen (in papieren vorm of elektronisch). Het door de Klant goedgekeurde document dient als basis voor de berekening van de management vergoeding als bedoeld in artikel 10.1.

11.4. De facturering door de Opdrachtnemer dient te voldoen aan de eisen voor zover toepasselijk, die artikel 35 van de Wet op de omzetbelasting 1968 daaraan stelt en bevat aanvullend: - De dagen waarop de diensten zijn verricht; - Een origineel en een kopie van het door de Klant goedgekeurde tijdverantwoording; - Een correcte uren- dagenspecificatie met bijhorend tarief - Een duidelijke omschrijving van de betreffende werkzaamheden en de naam van de Interim Manager; - Het projectnummer van PP; - Indien de Opdrachtnemer beschikt over een G-rekening, het betreffende Grekeningnummer.

11.5. Betaling van gefactureerde bedragen geschiedt binnen 30 dagen na ontvangst en goedkeuring door PP van de factuur. Facturen die niet aan de voorwaarden voldoen als bedoeld in artikel 11.3 en/of het niet voldoen aan artikel 12, worden door PP niet voldaan.

11.6. Het is de Opdrachtnemer niet toegestaan op welke wijze dan ook bij de Klant andere vergoedingen dan de in dit artikel 10 genoemde na te streven of te ontvangen behoudens schriftelijke toestemming van PP.

Artikel 12. Belastingen en premies werknemersverzekeringen

12.1. De Opdrachtnemer staat jegens PP in voor de naleving van de sociale verzekeringswetten en belastingwetten. Alle schade, inclusief rente en kosten, die door PP wordt geleden in verband met vorderingen van de Belastingdienst doordat de Opdrachtnemer niet aan bovengenoemde verplichtingen voldoet, zal door de Opdrachtnemer aan PP worden vergoed. De Opdrachtnemer vrijwaart PP voor alle vorderingen en/of naheffingen van sociale lasten en/of belastingen met betrekking tot Opdracht.

12.2. De Opdrachtnemer dient te beschikken over een geblokkeerde bankrekening (Grekening) als bedoeld in de zin van de Invorderingswet 1990 en PP is te allen tijde gerechtigd om 40% van het factuurbedrag, plus de op de factuur in rekening gebrachte BTW, te voldoen door middel van storting op de G-rekening van de Opdrachtnemer. De Opdrachtnemer verplicht zich het aldus door PP op de genoemde G-rekening gestorte bedrag uitsluitend aan te wenden voor de betaling van loonbelasting, omzetbelasting, sociale verzekeringspremies en inkomensafhankelijke bijdragen ingevolge de Zorgverzekeringswet.

12.3. Artikel 12.2 is niet van toepassing indien de opdrachtnemer zich kwalificeert als een Zelfstandige Zonder Personeel (ZZP) conform artikel 12.4.

12.4. Indien de Opdrachtnemer zich kwalificeert als Zelfstandige Zonder Personeel (ZZP) dan dient de Opdrachtnemer tijdig vóór de aanvang van de werkzaamheden een geldige Verklaring Arbeidsrelatie (VAR) van de Belastingdienst aan PP beschikbaar te stellen waaruit blijkt dat de inkomsten van de Opdrachtnemer worden aangemerkt als “Winst Uit Onderneming” (VAR/WUO) of als “Voor Rekening en Risico van de Vennootschap” (VAR/DGA). De VAR moet betrekking hebben op de werkzaamheden zoals deze worden uitgevoerd. De Opdrachtnemer is gedurende de gehele looptijd van de Opdracht gehouden steeds een nieuwe VAR (VAR/WUO of VAR/DGA) te overleggen vóórdat de geldigheidsduur van de oude verklaring is verlopen. Indien de Opdrachtnemer zijn verplichtingen uit hoofde van dit artikel 12.4 niet nakomt, is PP gerechtigd de Opdracht met onmiddellijke ingang te beëindigen.

12.5. Indien de Opdrachtnemer niet in het bezit is van de in artikel 12.2 genoemde Grekening en zich niet kwalificeert als Zelfstandige Zonder Personeel (ZZP) conform artikel 12.4 zal de Opdrachtnemer aan PP overleggen, zonder dat PP daarom hoeft te verzoeken, bij de start van de Opdracht een Verklaring betalingsgedrag keten- en inlenersaansprakelijkheid welke bewijst dat Opdrachtnemer tijdig en volledig omzetbelasting, loonbelasting, sociale verzekeringspremies en inkomensafhankelijke bijdragen ingevolge de Zorgverzekeringswet heeft afgedragen voor in verband met de uitvoering van de opdracht ingezette Interim Manager(s). Deze verklaring dient door de Belastingdienst te zijn opgesteld, als origineel te zijn gewaarmerkt en niet ouder te zijn dan 30 dagen. Na het overleggen van de Verklaring betalingsgedrag keten- en inlenersaansprakelijkheid zal Opdrachtnemer na afloop van ieder kwartaal een nieuwe Verklaring betalingsgedrag keten- en inlenersaansprakelijkheid aan PP overleggen, zonder dat PP daarom dient te verzoeken.

12.6. Indien PP het sterke vermoeden heeft van niet tijdige en onvolledige afdracht van omzetbelasting, loonbelasting, sociale verzekeringspremies en inkomensafhankelijke bijdragen ingevolge de Zorgverzekeringswet zal de Opdrachtnemer op eerste verzoek van PP binnen 30 dagen een door een bevoegd Registeraccountant of Accountant Administratieconsulent ondertekent assurance report overleggen waaruit blijkt dat Opdrachtnemer de in dit artikel genoemde afdrachten tijdig en volledig heeft afgedragen voor de in het kader van deze Opdracht ingezette Interim Manager(s). De kosten aangaande het verkrijgen van het assurance report zijn voor rekening van Opdrachtnemer.

12.7. PP is gerechtigd deze Opdracht met onmiddellijke ingang zonder rechterlijke tussenkomst schriftelijk te beëindigen indien Opdrachtnemer de in artikel 12.5 en/of artikel 12.6 bedoelde verklaringen niet kan of wil overleggen, dan wel indien de Opdrachtnemer achterstallig is met de betalingen van omzetbelasting, loonbelasting, sociale verzekeringspremies en inkomensafhankelijke bijdragen ingevolge de Zorgverzekeringswet, onverminderd het recht op schade vergoeding van PP en onverminderd de rechten die zij uit andere hoofde kan doen gelden. Tevens heeft PP het recht alle betalingen aan de Opdrachtnemer ingevolge de Opdracht op te schorten tot het tijdstip waarop de Opdrachtnemer een Verklaring betalingsgedrag keten- en inlenersaansprakelijkheid of assurance report met bedoelde inhoud beschikbaar heeft gesteld. PP zal alsdan geen rente aan de Opdrachtnemer verschuldigd zijn.

12.8. Indien de Opdrachtnemer niet voldoet aan de gestelde eisen in de artikelen 12.2 tot en met 12.6 dan is PP gerechtigd 40% van het factuurbedrag, plus de op de factuur in rekening gebrachte BTW, te voldoen door middel van rechtstreekse storting bij Belastingdienst. Het staat PP volledig vrij naar eigen inzicht steeds per factuur te kiezen voor storting op de G-rekening (indien de Opdrachtnemer daarover beschikt) als bedoeld in artikel 12.2 of voor rechtstreekse storting aan de Belastingdienst als bedoeld in dit artikel. In geen van beide gevallen zal PP rente aan de Opdrachtnemer verschuldigd zijn. Na betaling op de G-rekening of aan de Belastingdienst, wordt PP geacht voor dit deel van haar betalingsverplichting jegens de Opdrachtnemer te zijn gekweten.

12.9. De Opdrachtnemer is gehouden aan de Interim Manager de verplichting op te (laten) leggen om op eerste verzoek van PP kopieën aan PP beschikbaar te stellen van alle bescheiden die nodig zijn ter identificatie van de Interim Manager in de zin van de Wet op de Loonbelasting 1964 en in de zin van de Wet op de Inkomstenbelasting 2001. De Opdrachtnemer is gehouden aan de Interim Manager de verplichting op te (laten) leggen om op eerste verzoek van PP aan PP opgave te doen van zijn sofinummer of burgerservicenummer.

Artikel 13. Duur en beëindiging

13.1. De Opdracht eindigt van rechtswege door het verstrijken van de duur van de Opdracht, behoudens het hierna voor opzegging bepaalde. Indien een verlenging van de Opdracht wordt overeengekomen, wordt de Opdracht voortgezet onder dezelfde voorwaarden zoals vastgelegd in de Opdracht, tenzij uitdrukkelijk anders wordt bepaald.

13.2. In afwijking van het in lid 1 van dit artikel 13 bepaalde, kunnen beide partijen de Opdracht zonder schriftelijke voorafgaande ingebrekestelling met onmiddellijke ingang beëindigen in de volgende gevallen:

(a) Indien PP, Opdrachtnemer en/of de Klant in staat van faillissement wordt verklaard;
(b) Indien PP, Opdrachtnemer en/of de Klant (voorlopige) surseance van betaling wordt verleend;
(c) Indien PP, Opdrachtnemer en/of de Klant wordt geliquideerd;
(d) Indien PP, Opdrachtnemer en/of de Klant onder curatele wordt gesteld;
(e) Indien de Interim Manager bij een in kracht van gewijsde gegaan vonnis wordt veroordeeld tot een (al dan niet voorwaardelijke) vrijheidsstraf wegens misdrijf;
(f) Indien de Interim Manager overlijdt;
(g) Indien conservatoir of executoriaal beslag wordt gelegd op aan PP, Opdrachtnemer en/of de Klant toebehorende roerende of onroerende zaken;
(h) Indien één der partijen handelt in strijd met de wet en/of de statuten en andere reglementen van de Klant;
(i) Indien één der partijen ernstig tekortschiet in de nakoming van enige verplichting uit hoofde van de Opdracht;
(j) Indien de Opdracht tussen PP en de Klant door de Klant wordt beëindigd als gevolg van ongeschiktheid of onvakkundig handelen van de Interim Manager, dan wel als gevolg van handelen of nalaten van de Opdrachtnemer die onder de Opdracht als toerekenbare tekortkoming van PP wordt aangemerkt. 

13.3. Ingeval van tussentijdse beëindiging van de Opdracht door PP in die gevallen waarin PP gerechtigd is de Opdracht conform deze algemene voorwaarden met onmiddellijke ingang te beëindigen, zal PP jegens de Opdrachtnemer niet tot enige schadevergoeding gehouden zijn.

13.4. PP sluit artikel 7:411 BW inzake de het recht van doorbetaling redelijk loon bij eerder stopzetten van de Opdracht uit.

13.5. De Opdrachtnemer is gehouden door PP te lijden of geleden directe schade en kosten als gevolg van tussentijdse beëindiging door de opdrachtnemer als gevolg van de genoemde gevallen in artikel 13.2 lid e, h, i en/of j van de Opdracht te vergoeden. Voor de hoogte van de vergoeding in dit kader verwijzen wij naar artikel 4.

Artikel 14. Verhindering en Uitdiensttreding

14.1. Ingeval van verhindering, ziekte of ongeval van de Interim Manager zal de Opdrachtnemer PP hiervan terstond in kennis stellen. In die gevallen is de Opdrachtnemer gehouden om voor de resterende looptijd van de Opdracht binnen een redelijke termijn een, aan PP te beoordelen, gelijkwaardige kandidaat voor te dragen ter vervanging. Indien geen gelijkwaardige kandidaat wordt gevonden en de Interim Manager door de verhindering, ziekte of ongeval niet in staat is de werkzaamheden gedurende een periode van 3 weken te verrichten, is PP gerechtigd de Opdracht met onmiddellijke ingang te beëindigen.

14.2. Indien de contractuele relatie tussen de Opdrachtnemer en de Interim Manager eindigt, is PP gerechtigd de Opdracht met onmiddellijke ingang te beëindigen.

Artikel 15. Intellectuele eigendom

15.1. De Opdrachtnemer staat ervoor in dat de resultaten van de geleverde diensten geen inbreuk maken op enig geldend recht van intellectuele eigendom van derden en het gebruik ervan ook anderszins niet onrechtmatig is jegens derden. De Opdrachtnemer vrijwaart PP tegen alle aanspraken van derden ter zake.

15.2. Alle intellectuele en industriële eigendomrechten welke zouden ontstaan tijdens de uitvoering van de werkzaamheden door de Interim Manager in de organisatie van de Klant, waaronder maar niet beperkt tot auteursrechten, zullen toebehoren aan de Klant. De Opdrachtnemer zal alle noodzakelijke medewerking verlenen om de intellectuele en industriële eigendomsrechten aan de Klant over te dragen, te registeren of in stand te houden.

Artikel 16. Toepasselijk recht, geschillen

16.1. Op deze Algemene Voorwaarden en op de Opdracht, waarop deze Algemene Voorwaarden van toepassing zijn, is Nederlands recht van toepassing.

16.2. Geschillen voortvloeiende uit of verband houdende met de Opdracht waarop deze Algemene Voorwaarden van toepassing zijn alsmede geschillen omtrent deze Algemene Voorwaarden, worden, indien deze behoren tot de bevoegdheid van de arrondissementsrechtbank, uitsluitend voorgelegd aan de Arrondissementsrechtbank te Amsterdam.