Om werknemers met een hoog profiel aan te trekken, is het erg belangrijk om de eigenschappen te kennen die kandidaten motiveren en inspireren om in een bedrijf het beste van zichzelf te geven. Op die manier maak je je bedrijf aantrekkelijk voor toppresteerders.

Dit zijn enkele van de eigenschappen die toppresteerders zoeken in een nieuwe werkgever.

1. Ga na of u dezelfde waarden heeft

Toppresteerders zullen willen werken voor een bedrijf indien hun persoonlijke waarden en die van het bedrijf in grote mate op dezelfde lijn zitten. Zorg ervoor om de waarden waarop uw bedrijf is gebouwd duidelijk naar voren te brengen. We denken dan aan klantgerichtheid, creativiteit en innovatie, maatschappelijke verbetering of een opiniemaker zijn. Beloont uw bedrijfscultuur teamwerk of competitiviteit? Individualisme of binnen de lijntjes kleuren? Door de bedrijfswaarden te promoten, kunt u gelijkgestemde personen aantrekken, en stijgen de kansen om de juiste match te vinden.

Lees ook: Hoe weet je wie van alle sollicitanten de perfecte match is?

2. Leg uit wat uw bedrijf uniek maakt

Toppresteerders willen weten wat uw bedrijf uniek maakt. Waar staat het voor? Welke soort cultuur wordt aangemoedigd? Hoe worden successen erkend en beloond? Welke uitdagingen kunnen topprofielen aangaan? Wat kan het bedrijf nog bieden? Voorbeelden zijn carrièrekansen, aantrekkelijk loon, initiatieven om het evenwicht tussen werk en leven te bevorderen en een stabiel bedrijf. Je kan deze eigenschappen in de verf zetten via een website, public relations, advertenties en mond-tot-mondreclame. Op die manier zien toekomstige talenten dat het waardevol is om bij uw bedrijf te komen werken.

Lees ook: Positieve employer branding via sociale media

3. Werk aan uw reputatie

De meest populaire bedrijven om voor te werken hebben een sterk en herkenbaar merk, en staan in de markt bekend dat ze streven naar uitmuntendheid. De meest veeleisende professionals maken ook gebruik van hun netwerk om een idee te krijgen van de interne reputatie van de werkplek, of het 'echte plaatje' dat aangeeft hoe het is om daar te werken. Zijn uw werknemers ambassadeurs of critici van uw merk? Het is erg belangrijk om uw bestaande werknemers te motiveren en inspireren om kwaliteitsvolle talenten aan te trekken. Zij zijn immers de krachtigste bron van reclame en testimonials.

4. Bied een gepersonaliseerd opleidingsprogramma aan

In het verleden boden bedrijven vaak een gestandaardiseerd opleidingsprogramma aan voor hun werknemers. Vandaag de dag moet je eerder kijken naar de Algemene trainingen zorgen niet langer voor toegevoegde waarde: iedereen kan ze vinden op internet. Net zoals je bij Netflix een aantal films en series krijgt voorgeschoteld, afgestemd op je persoonlijke smaak, moeten werkgevers een menu van mogelijke opleidingsprogramma's voorstellen, die op maat van elk individu worden gesneden.

5. Bied ontwikkelingskansen aan

Voor professionals die uitmuntend presteren, is de kans om zich zowel persoonlijk als professioneel te ontplooien zeer belangrijk om tevreden te zijn met hun job. Zij willen immers hun talenten investeren in een bedrijf dat hun carrière vooruit kan helpen, en hun bestaande vaardigheden kan aanscherpen. Biedt u voortdurende opleiding en ontwikkelingstrajecten aan? Duidelijke trajecten naar groei en promotie? Uitdagende projecten die iets opbrengen? Door een klimaat van levenslang leren en vooruitgang te stimuleren, kunt u bestaande werknemers motiveren en uw reputatie als aantrekkelijke werkgever versterken.

Op zoek naar talentvolle kandidaten? Neem hier contact met ons op.

Als je op zoek bent naar een baan, ga dan naar de kandidatensectie.