Bijna 90 procent van de Nederlanders is niet bereid te verhuizen voor het werk. Daarmee hebben we de meest honkvaste beroepsbevolking van Europa. Dat maakt goede bereikbaarheid van bedrijven een topprioriteit: anders zoeken werknemers een baan dichter bij huis.

Voor een studie naar het woon-werkverkeer vroeg PageGroup meer dan 12 duizend Europeanen of zij bereid zijn te verhuizen, als ze daardoor makkelijker op hun werk komen. Maar ongeacht leeftijd, woonplaats of geslacht zeiden Nederlanders massaal nee. Dat staat in schril contrast tot de rest van Europa. Zo is bij onze zuiderburen bijna de helft van de ondervraagden bereid te verhuizen.

De inwoners van Gelderland blijken het meest gehecht aan hun woonplek: slechts 2,4 procent ziet verhuizen voor het werk als een optie. In Noord-Holland zijn werknemers, met 17 procent, het meest bereid om te verhuizen. Bedrijven moeten die informatie in hun achterhoofd houden als ze hun activiteiten willen verplaatsen.

Hoeveel Europeanen zijn bereid te verhuizen voor hun werk?

Grote reorganisaties gaan steeds vaker gepaard met een bedrijfsverhuizing, waarbij alle activiteiten op één locatie worden gebundeld. De uitdaging is om een plek te kiezen die voor alle medewerkers goed bereikbaar is. Veruit de meeste mensen zijn bereid tot een uur onderweg te zijn. Zo is Rotterdam- Den Haag voor bijna niemand een probleem, maar is het traject Amsterdam- Eindhoven voor de meeste forenzen een stap te ver. De kans is groot dat zij in dat geval een nieuwe baan dichter bij huis zoeken.

Hoelang zijn Nederlanders onderweg naar hun werk?

Een van de belangrijkste kwesties als het gaat om bereikbaarheid, is het grote verschil in reistijd tussen auto- en ov-reizigers. Bijna 70 procent van alle ov-forenzen is meer dan 45 minuten onderweg, terwijl dat bij automobilisten maar voor 34 procent geldt. In dat licht is het ook niet verbazingwekkend dat het aantal ov-reizigers ver achterblijft bij het aantal autogebruikers. Er zijn verschillende voorbeelden van bedrijven die dat probleem hebben onderkend. Zo besloot het consultancybureau Arcadis het kantoor te verhuizen naar een stationslocatie in Den Bosch, waardoor het ov-gebruik toenam van 3 naar 24 procent.

Gebruikers openbaar vervoer versus de auto

De slechte bereikbaarheid van bedrijven, hangt is sommige gevallen ook samen met de efficiëntie van het openbaar vervoer. In vergelijking tot vergelijkbare landen, zoals Duitsland en Zwitserland, geven Nederland een laag cijfer aan de ov-verbinding naar hun werk: slechts 67 procent vindt het openbaar vervoer efficiënt

Een van de reden is dat er domweg geen andere manier is om het bedrijf te bereiken dan per auto. Zo hebben verschillende bedrijven in West-Brabant moeite met het aantrekken van stagiaires omdat er geen busverbinding is.

Een bedrijventerrein in Papendorp, nabij Utrecht, kampte met een vergelijkbaar probleem. Daar werd, in samenwerking met de gemeente Utrecht, een pendeldienst opgezet. In sommige gevallen leverde dat werknemers een tijdwinst op van 50 procent van de reistijd. Dergelijke maatregelen maakt het een stuk makkelijker voor organisaties om talent aan te trekken.

Hoeveel werknemers in Europa vinden hun openbaar vervoer efficiënt?

Bereikbaarheid per auto is over het algemeen in stuk minder groot probleem. Ondanks geklaag over files, gelden de Nederlandse weggebruikers als de meest tevreden forenzen in heel Europa. Waar in landen als Duitsland en België rond de 40 procent gestrest op hun werk arriveren, vanwege files en ander oponthoud, geldt dat in Nederland slechts voor 19 procent.

Hoeveel automobilisten komen gestrest aan op kantoor?

Dat neemt niet weg dat ook automobilisten liever niet langer dan een uur reistijd kwijt zijn. Hoe zorg je er als bedrijf dat je de beste werknemers binnenboord houdt zodra die grens wordt overschreden?  Hoewel veel werkgevers vroeg of laat voor die vraag komen te staan, is er vaak niets over reistijden vastgelegd in het arbeidscontract. Er zijn wel een aantal regelingen waarmee werkgevers hun medewerkers tegemoet kunnen komen. Zo kan een belangrijke financiële hobbel worden weggenomen door de verhuiskosten te vergoeden. De vergoeding is voor bedrijven fiscaal aftrekbaar, mits aan een aantal voorwaarden wordt voldaan. Zo moeten werknemers vóór de verhuizing ten minste 25 kilometer van de werkplek wonen. Het van oorsprong Limburgse distributiebedrijf DHL Fashion wist op die manier bijna alle 150 werknemers te overtuigen om mee te verhuizen naar Tiel. Wie liever in Venlo wilden blijven wonen, mocht op en neer rijden in werktijd. Dat trok de meeste werknemers over de streep.

Op zoek naar goede professionals bij u in de regio? Neem dan contact met ons op.

Summary

Bijna 90 procent van de Nederlanders is niet bereid te verhuizen voor het werk. Daarmee hebben we de meest honkvaste beroepsbevolking van Europa.

Populaire artikelen