De belangrijkste strategieën om kandidaten aan te trekken

Nu bedrijven en kandidaten hun draai en focus vinden in The Next Normal, zijn er uitdagingen en kansen in overvloed. Het is een uitgelezen moment voor proactieve HR-managers om teams samen te stellen die bedrijven ondersteunen bij de wederopbouw en groei. De sleutel ligt in aanpassingsvermogen en de moed om van mindset, koers en cultuur te veranderen.  

Bedrijven en HR-managers moeten opnieuw nadenken over wat ze verwachten en reflecteren. Van hybride werkmodellen en programma's om het welzijn van werknemers te bevorderen tot meer aandacht voor diversiteit en inclusie, de doelpalen zijn verschoven. Naarmate de digitale transformatie zich versnelt, staan menselijke waarden zoals vertrouwen, transparantie en doelgerichtheid bovenaan de checklist van kandidaten. 

Leg de lat hoger en verlaag het plafond

In januari 2020 had niemand van ons het juiste antwoord kunnen geven op de vraag "Waar zie je jezelf over een jaar of twee?”. Wereldwijd hebben veel ondernemers en werknemers zich snel en vastberaden aangepast aan de pandemie. Zij hebben bewezen dat ze in staat zijn om de ingrijpende verschuiving naar werken op afstand te maken, maar nu moet er nog een andere grote sprong worden gemaakt - van overlevingsmodus naar herstel en groei. Binnen dit nieuwe model ontstaat vaak een kloof tussen de verwachtingen van werkgevers en die van kandidaten.   

De digitale transformatie heeft zich in sneltreinvaart doorgezet en leiders vinden een scala aan oplossingen binnen handbereik. Automatisering en AI (Artificial Inteligence) bieden aantrekkelijke  mogelijkheden voor groei, maar werknemers vrezen vaak voor hun privacy en zijn bang dat hun vaardigheden het af zullen moeten leggen tegen de technologie. Het is van belang dat bedrijven - en recruiters - hun digitale strategie uitleggen (zelfs als die nog experimenteel is), zichzelf positioneren als "people-first" en de rol van technologie verduidelijken als een hulpmiddel, niet als een vervanging voor talent. Het aanbieden van training is een belangrijke manier om kandidaten te laten zien dat een bedrijf gelooft in balans en genoeg waarde hecht aan het investeren in mensen. 

Creëer vertrouwen

Het aantrekken van kandidaten begint met het duidelijk uitspreken van verwachtingen en doelen - vanaf het moment dat de vacature live gaat. Vertrouwen en transparantie bouw je enkel op door vanaf het allereerste moment te investeren in een langdurige relatie. Zorg daarom dat je vanaf de start van het sollicitatieproces duidelijk communiceert met de kandidaat. 

Het is ook belangrijk voor leiders en HR-managers om te weten waarom werknemers hun laatste functie hebben verlaten of willen verlaten en om te voorkomen dat een dergelijk scenario zich herhaalt. Het schip verlaten heeft vaak te maken met het gevoel van een gebrek aan zingeving. Voor 96.5% van de werknemers die door Page Personnel werden ondervraagd, is de relatie met managers en collega's de belangrijkste drijfveer bij het overwegen van een overstap. Deze drijfveer wordt op de voet gevolgd door erkenning voor hun werk (95.9%) en toegang tot trainingen en opleidingen (87.4%). 

Flexibiliteit is de nieuwste trend

Tijdens de pandemie zorgde werken op afstand voor een verrassende productiviteit en betrokkenheid bij veel organisaties. Toch voelden veel werknemers ook de neveneffecten. Meer dan 8 op de 10 (83.4%) werknemers die in 2020 door Page Personnel werden ondervraagd, benadrukten hun behoefte aan een betere balans tussen werk en privéleven. 91% van de werknemers die thuiswerkten meldde matige tot extreme stress te ervaren. 

Bedrijven die rekening houden met de zorgen van hun werknemers zullen doorgaans beter scoren op het gebied van productiviteit. 70% van de door Page Personnel ondervraagde werknemers denkt dat verandering onvermijdelijk is. Ze verwachten dat de COVID-19-crisisblijvende gevolgen zal hebben voor hun loopbaanverwachtingen. Ondernemingen die er duidelijk blijk van geven rekening te houden met de behoeften van kandidaten- door middel van welzijnsprogramma's, vertrouwelijke adviesdiensten of empathisch leiderschap - hebben een grote aantrekkingskracht. 

Inclusiever werven

Een groot voordeel van The Next Normal is dat er meer aandacht komt voor inclusie en diversiteit. Hiring managers en recruiters kunnen het talent, de perspectieven en de capaciteit van hun teams laten verrijken - en hun MVO-beleid een flinke boost geven - door open te staan voor kandidaten met andere achtergronden, generaties of sectoren die ze voorheen misschien niet in overweging hadden genomen.  In onze podcast “Winnen met Verschillen” kun je meer informatie over diversiteit en inclusie beluisteren. 

Rekening houdend met de voortdurende onzekerheid moeten aanwervende managers ook verschillende stappen vooruitdenken en voorspellen welke vaardigheden ze in de toekomst nodig zullen hebben. Bedrijven en kandidaten concentreren zich vaak op digitale vaardigheden van topniveau, maar soft skills blijken het Zwitserse zakmes te zijn van The Next Normal. EQ is net zo belangrijk als IQ, slimme managers nemen daarom ook kandidaten aan die uitblinken in probleemoplossing, coördinatie, conflictoplossing en veerkracht - vaardigheden die we allemaal in onze achterzak nodig zullen hebben als we van dit normaal naar het volgende normaal gaan.  

Wil je meer inzichten en tips om succesvol te blijven in The Next Normal? Download dan ons e-book!

Join over 80,000 readers!
Receive free advice to help give you a competitive edge in your career.