You are here

Bedrijven moeten kandidaten verleiden

Wie zich aanpast aan de behoeften op de arbeidsmarkt, wint de war for talent

Bedrijven zullen de komende tijd de concurrentie met elkaar aangaan om de beste mensen aan boord te halen, stelt Joost Fortuin, Managing Director bij Page Personnel. Dit is een gevolg van de aantrekkende economie en een dreigende schaarste aan talent. De tijd dat je als sollicitant een potentiële werkgever moest imponeren, lijkt voorbij: het is nu veeleer het bedrijf dat de kandidaat moet verleiden. Veel bedrijven missen echter de snelheid en de flexibiliteit die de arbeidsmarkt vraagt en hebben straks het nakijken. Fortuin: “Konden werkgevers begin vorig jaar nog achterover hangen en moest de kandidaat maar bewijzen dat hij of zij geschikt was, op dit moment zijn de rollen volledig omgedraaid.”

Nu de economie aantrekt en er schaarste ontstaat op de arbeidsmarkt, gaan de wensen van kandidaten een steeds grotere rol spelen bij werving en selectie van talent. Het wordt nu noodzakelijk dat bedrijven lef tonen en duidelijkheid verschaffen aan kandidaten over wat ze precies kunnen bereiken in de geboden functie, stelt Fortuin. “De generatie die nu de arbeidsmarkt bestormt, wil weten wat hun carrièrepad gaat zijn bij een bedrijf, wat ze kunnen gaan verdienen, of welke opleidingsmogelijkheden er zijn. Veel bedrijven zeggen nog altijd: kom eerst maar in dienst en dan zien we wel verder. Maar die tijd is voorbij. De kandidaat dicteert.”

Het komt aan op snelheid en flexibiliteit in werving

Organisaties moeten niet alleen beter luisteren naar de wensen van kandidaten, ook de reactiesnelheid en de flexibiliteit gaan een steeds grotere rol spelen, constateert Fortuin. “Vaak gaat het in de vacaturetekst al mis,” zegt hij. “Wanneer je kandidaten bijvoorbeeld gebiedt om voor een bepaalde datum te reageren, dan straal je daarmee niet de flexibiliteit uit die de markt vraagt. Als een geschikte kandidaat nog even tijd nodig heeft om na te denken, dan moet je die tijd ook gunnen en niet te rigide zijn. Of als een kandidaat volgende week op vakantie gaat, toon dan ook de daadkracht om snel een besluit te nemen en alles te regelen voor die tijd. Waar voorheen de kandidaat deze flexibiliteit moest tonen, is het nu de werkgever die de kandidaat tegemoet moet komen.”

Het is aan het koken op de markt

Werkgevers reageren op dit gebied echter trager dan de gemiddelde kandidaat, stelt Fortuin. “Ik zie dat veel bedrijven handelen op de manier die vorig jaar goed was, terwijl de kandidaat veel meer direct reageert op de kansen die er liggen. De markt is aan het koken en verandert inmiddels per maand. Met name de traditionele, grote organisaties passen zich niet snel genoeg aan om adequaat op de veranderingen in te spelen. Vaak is er geen gedegen wervingsbeleid en duren sollicitatieprocedures veel te lang. We zijn heel lang aan het wikken en wegen hoe we ons aan kunnen passen aan de markt, bedenken processen om het allemaal in te richten en vervolgens is de markt alweer veranderd. Snelheid is echter essentieel, nu er weer schaarste aan talent dreigt te ontstaan. Zorg ervoor dat je je interne processen op orde hebt en goed bent voorbereid als een nieuwe kandidaat zich aandient. Eigenlijk moet het hele sollicitatieproces niet meer dan twee tot drie weken in beslag nemen, anders is de kandidaat alweer van de markt.”

Wervingsproces is essentieel

Veel zal dus afhangen van hoe een organisatie zijn wervingsproces invult. “De werkgever die een kandidaat het gevoel geeft dat hij serieus is en dat hij gewaardeerd wordt, die zal beter in staat zijn om een geschikte professional te vinden dan de werkgever die zegt dat hij je nog zal bellen en die vervolgens zijn afspraken niet nakomt. Een dienstverlenende houding naar de sollicitant zal steeds belangrijker worden. Een probleem is natuurlijk wel dat de mensen die het voor het zeggen hebben in het bedrijfsleven, gemiddeld twee generaties verwijderd zijn van het nieuwe talent dat zich aandient. De kunst is dan ook dat deze beslissingsnemers die generatiekloof weten te overbruggen door goed te luisteren. De generatie die er nu aankomt, wil echt wat anders”

Bedrijven moeten lef tonen

Waar het voor organisaties vooral op aankomt, is het tonen van lef, vindt Fortuin. “Trendsetters op de arbeidsmarkt zijn de bedrijven die sneller beslissingen durven te nemen en die in staat zijn om feedback uit de markt om te zetten in actie. Als je weet dat een kandidaat ook nog met drie andere werkgevers gesprekken voert, dan weet je dat je met hen in concurrentie bent. En dan moet je dus iets meer te bieden hebben. Deze concurrentieslag zal zich de komende tijd vooral gaan voltrekken op het gebied van de lengte van de contractduur. Je ziet nu al dat bedrijven steeds vaker een halfjaarcontract aanbieden en sommigen zelfs een jaarcontract. Wat dat betreft verschilt werving eigenlijk niet veel van iemand verleiden op een feestje. Zie je dat er vier andere geïnteresseerden om je potentiële liefdespartner staan, biedt diegene dan een cocktail aan, in plaats van een wijntje. Zo heb creëer je een voorsprong op je concurrentie. Doe je dat niet, dan sta je waarschijnlijk de hele avond in je eentje.”