Snelgids voor het beheren van uw online reputatie

Inleiding

Ieder zichzelf respecterende professional maakt inmiddels gebruik van sociale media. Ze hebben een regelrechte revolutie in onze communicatie veroorzaakt.

Sociale media zijn vanaf het prille begin in de vroege jaren 2000 explosief gegroeid en hebben vandaag de dag stevig wortel geschoten in onze levens. En niets wijst erop dat ze ooit zullen verdwijnen.

Of u nu bijkletst met vrienden, contact houdt met collega's of een discussie begint met gelijkgestemden, sociale media hebben onze manier van communiceren radicaal veranderd en meer verbinding gecreëerd in de wereld.

De kracht van sociale media

Sociale media zijn belangrijker dan ooit. Ze hebben politieke revoluties geïnspireerd, schoolvrienden met elkaar verbonden en vaste voet gekregen als hét platform waar iedereen ter wereld met elkaar praat.

Zie het als de nieuwe eerste indruk. Sociale media spelen een grote rol op de arbeidsmarkt, en u kunt er uw voordeel mee doen als u een carrièreverandering overweegt, op zoek bent naar een nieuwe baan of uzelf gewoon professioneler wilt presenteren online. Uw online aanwezigheid kan bepalen of u aangenomen of afgewezen wordt voor een baan. Als u actief bent op Facebook of Instagram, is er een grote kans dat de persoon bij wie u solliciteert dat ook is.

En dat is niet alleen op Facebook het geval. Daarnaast zijn er Instagram, LinkedIn, Pinterest... het is een lange lijst. Hoewel statistieken aantonen dat LinkedIn nog steeds op nummer één staat op het gebied van banen, gebruikt 66% van de bedrijven Facebook en 54% Twitter tijdens hun sollicitatieprocedure. Kunt u het zich met cijfers als deze veroorloven om geen grote schoonmaak op uw sociale media te houden?

De kracht van sociale media

Een overgrote meerderheid van 73% is al eens via sociale media aan een baan gekomen. Het sociale medialandschap verandert, en de manier waarop recruiters talent zoeken ook. Het moderne wervingsproces beweegt steeds verder weg van traditionele recruitment en demonstreert hoe belangrijk sociale media eigenlijk zijn.

Dit betekent dat personeelsmanagers kandidaten natrekken. Aangezien 3 op de 4 personeelsmanagers de sociale mediaprofielen van kandidaten bekijken, kunnen we de invloed van sociale media op recruitment moeilijk negeren.

14,4 miljoen
mensen gebruiken sociale media om een baan te zoeken!

Wie kijkt er naar mijn profiel?

Het is de taak van een recruiter om de kandidaat zo goed mogelijk te doorgronden. Dit gebeurt vaak via telefonische of persoonlijke interviews. Maar recruiters kunnen ook van uw sociale mediaprofielen een indruk krijgen van wie u bent. Dit lijkt misschien kort door de bocht, maar we leven nu eenmaal in deze tijd.

Sociale media kunnen recruiters helpen om te voorkomen dat zij de verkeerde kandidaat aannemen. Maar ze kunnen de recruiter ook inzicht geven in de persoon buiten zijn werkomgeving. Dit is belangrijk bij het bepalen of de kandidaat goed in de bedrijfscultuur zal passen. Zo kan een prestigieus advocatenkantoor besluiten om u niet uit te nodigen voor een sollicitatiegesprek als u op Twitter beweert dat u zich oneigenlijk heeft gedragen. Aan de andere kant kunnen zij juist besluiten om u te ontmoeten omdat uw Twitter-account aansluit bij hun eigen bedrijfsidentiteit.

Als u niet wilt dat uw activiteiten of profielen op sociale media door iedereen gezien kunnen worden, kunt u ervoor kiezen om ze simpelweg niet te plaatsen of te zorgen dat ze afgeschermd zijn. Dit kan ook in uw voordeel werken omdat recruiters dit wellicht zien als een slimme zet, en inzien dat u het belang van online veiligheid begrijpt.

Wie kijkt er naar mijn profiel?

Tip: Als u niet wilt dat bepaalde dingen door iedereen gezien kunnen worden, kunt u ze simpelweg afschermen.

Kijken recruiters naar sociale media?

Het antwoord is simpel: Ja. Waarom? Ze willen uw echte persoonlijkheid leren kennen. Recruiters willen meer zien dan uw cv. Websites als Facebook en Twitter geven een recruiter een kijkje in uw persoonlijkheid, uw activiteiten, de mensen die u volgt, de mensen die u volgen, uw taalgebruik en zelfs uw mening over actualiteiten. Deze informatie gebruiken ze om in te schatten of uw persoonlijke merk in lijn ligt met het bedrijf en zijn waarden.

Nu is het ideale moment om uw sociale media op te schonen. Een recruiter zal iemand minder snel aannemen als die persoon op Twitter informatie over illegaal drugsgebruik of ongepaste tweets toont, dus het is de moeite waard om uw sociale mediaprofielen langs te lopen en u ervan te verzekeren dat de inhoud geschikt is voor de werkvloer.

Do recruiters look at social media?

73%
van de bedrijven heeft met succes iemand aangeworven via sociale media.

Hoe belangrijk zijn sociale media?

Meer dan 14,4 miljoen mensen zoeken via sociale media naar een baan. Hieruit blijkt duidelijk dat sociale media steeds gangbaarder én steeds belangrijker worden. Uw online aanwezigheid zou dus de sleutel kunnen zijn tot het vinden van uw nieuwe baan.

Maar of u nu op zoek bent naar een baan of er al één heeft, het is altijd waardevol om zichtbaar aanwezig te zijn op sociale media. Zo verovert u een platform binnen uw sector. Door artikelen en informatie te delen, en in gesprek te gaan met influencers bouwt u de reputatie dat u kennis van zaken heeft.

U haalt ook een wit voetje bij recruiters door berichten achter te laten op fora of discussieplatformen, of zelfs door op Amazon recensies te schrijven over relevante boeken in uw vakgebied. Dus schrijf de volgende keer dat u een goed (of slecht) boek koopt een review op Amazon. Dit draagt allemaal bij aan het uitbreiden en verbeteren van uw online aanwezigheid, waardoor u de kans vergroot dat u opgemerkt wordt door de juiste mensen.

Door CEO's, executives en andere toonaangevende zakenmensen te volgen, blijft u op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen op uw vakgebied.

Hoe meer u sociale media gebruikt, des te meer u ervan zult profiteren.

Quelle est l’importance des médias sociaux ?

Tip: Zorg als u op zoek bent naar een baan dat uw profiel openbaar toegankelijk is en dat uw tweets professioneel, informatief en boeiend zijn. Zo verzamelt u meer volgers.

Social media snapshot

1,86 miljard actieve gebruikers (31 december 2016)

U kunt communiceren met merken, berichten sturen en updates zien van bedrijven waarin u geïnteresseerd bent. Sommigen plaatsen er zelfs hun vacatures. En als u ooit meer wilt weten over een bepaald merk: ze beantwoorden vaak vragen die op hun Facebook-prikbord worden gesteld. Facebook is een fantastische manier om te communiceren met merken (en zelfs beroemdheden) die u interessant vindt.

#socialising, #reconnecting, #sharing

313 miljoen actieve gebruikers (31 december 2016)

Twitter is een microblogplatform. Hier kunt u zichzelf positioneren als influencer of toonaangevend persoon in uw vakgebied. Door te communiceren met zakenmensen en leiders in uw vakgebied, en uw gedachten over bepaalde onderwerpen te delen, toont u aan dat u betrokken bent bij de gemeenschap en uw sector. Dit kan de aandacht van recruiters trekken en u naar een nieuwe baan leiden, omdat u aantoont dat u serieus geïnteresseerd bent. Het is ook een handig middel om te netwerken. Op Twitter kunt u zakenmensen (of bedrijven) in uw vakgebied volgen, en discussies beginnen met uw eigen hashtags. Dit kan u helpen om beter inzicht te verwerven doordat u altijd op de hoogte bent van de ontwikkelingen in uw vakgebied.

#microblogging, #realtimeupdates, #networking, #influencing

400 miljoen actieve gebruikers (31 december 2016)

Instagram is visueel ingesteld. Dit is misschien niet de meest voor de hand liggende keuze met het oog op recruitment. Maar u kunt er uw werk laten zien of mensen letterlijk een beeld van uw leven geven. Instagram is een fantastische plek voor creatievelingen en de ideale omgeving om een publiek te vinden en op te vallen. Als u kunstenaar, grafisch ontwerper of fotograaf bent, voelt u zich op Instagram vast en zeker thuis. Door hashtags te gebruiken houdt u het relevant en zorgt u dat de juiste mensen uw content zien.

#personalbranding, #photography

467 miljoen leden (31 december 2016)

Als u ergens een mening over heeft of een boeiende discussie op gang wilt brengen, kunt u terecht op het platform LinkedIn. Met de Pulse-functie kunt u zelf blogs schrijven. Op LinkedIn kunt u reageren op artikelen van prominente mensen als Richard Branson of Arianna Huffington. Hier kunt u ook bedrijven volgen, solliciteren en contact leggen met voormalige en huidige collega's. Het is hét sociale netwerk voor zaken en werk.

#jobs, #jobhunting, #networking, #recruitment

Wat is personal branding?

Sociale media zijn enorm effectief om uw eigen persoonlijke merk samen te stellen. Dit is van belang om uw carrière te ontwikkelen en uzelf te positioneren als toonaangevend persoon in uw vakgebied.

Maar wat is personal branding nu precies? Personal branding betekent dat u uzelf of uw carrière in de markt zet alsof het een merk is. Het is dus eigenlijk uw reputatie. Maar waarom is dat relevant? Mensen vertrouwen steeds meer op mensen in plaats van merken. Door een persoonlijk merk te creëren, doorbreekt u alle gemaakte advertenties en verkooppraktijken waar uw doelgroep op uitgekeken is. Zo biedt u met uw originele ideeën en individuele perspectief een verfrissend en welkom geluid in een overvolle ruimte.

Tip: Interesse in een bepaalde functie? Zoek op LinkedIn naar mensen die deze functie bekleden en volg hen op Twitter om unieke inzichten op te doen.

Hier zijn een aantal redenen waarom een persoonlijk merk in uw voordeel werkt:

U kunt uw professionele netwerk uitbreiden.

U kunt nieuwe kansen aantrekken.

U kunt invloed en aanzien opbouwen in uw vakgebied.

U kunt opdrachten binnenhalen en erkenning krijgen van uw vakgenoten.

Als u een personal brand creëert, is het belangrijk om consequent te zijn, uzelf op de juiste manier te presenteren en regelmatig in gesprek te gaan met uw doelgroep.

YouTube is een fantastische plek om uw personal brand te tonen. U kunt video's maken over elk onderwerp dat u interesseert. Als digitale marketing bijvoorbeeld één van uw passies is, kunt u uw kennis delen via YouTubevideo's, reacties en vragen beantwoorden en uw kijkers helpen. Als u een gemeenschap creëert en onderhoudt, zullen mensen naar u toe komen voor antwoorden. Zo wordt u geleidelijk een influencer.

58%
volgt de sociale media van een bedrijf omdat zij daar willen werken.

Hoe u de grote schoonmaak van uw sociale media aanpakt

Soms hoeft u maar een paar aanpassingen te doen om uw profiel te verbeteren. Deze grote schoonmaak hoeft niet langer dan een kwartier in beslag te nemen, en met deze simpele stappen versterkt u uw aanwezigheid op sociale media. Doorloop deze stappen elke 6 maanden om er zeker van te zijn dat alles klopt met uw visie.

Stap één:

Google uw naam tussen aanhalingstekens. Als u een veel voorkomende naam heeft, moet u misschien de naam van uw stad, uw werkgever of uw opleiding toevoegen.


Stap twee:

Bekijk Google images. Foto's zijn makkelijker na te lopen dan honderden links.


Stap drie:

Zoek op sociale media naar uw gebruikersnamen. Controleer alles. Twitter, LinkedIn, Tumblr, en Pinterest.


Stap vier:

Los alles wat u vindt op. Misschien heeft u ooit ergens iets gênants geplaatst. Misschien bent u volwassen geworden sinds u het profiel hebt aangemaakt. Log in en wis het. Via Google en Facebook kunt u zelf content verwijderen. Als u opnieuw wilt beginnen, kunt u gewoon uw oude account wissen en een nieuwe maken.


Stap vijf:

Als u informatie vindt die u niet kunt wijzigen of wissen, kunt u dit tegengaan door meer positieve informatie te plaatsen. Plaats artikelen, draag bij aan online discussies, en verhoog uw naamsbekendheid door waardevolle content te delen.


66%
van de millennials is bezorgd dat online informatie hun reputatie negatief kan beïnvloeden.

Do's & Don’ts

Do...

Zorg voor een volledig profiel

Wees op al uw profielen consequent

Gebruik beelden

Sluit u aan bij groepen in uw vakgebied

Heb er plezier in

Don't...

Plaats geen ongepaste content

Klaag niet over uw werkgever

Beledig niemand

Val niemand lastig

Plaats niets wat niet waar is