Sell your benefits

Niet alle kandidaten kiezen voor een baan of organisatie enkel op basis van salaris. Al helemaal niet wanneer de vergoeding gangbaar is. In dit geval kan een concurrerend pakket secundaire arbeidsvoorwaarden u helpen om hoogwaardige kandidaten aan te trekken; kandidaten die op zoek zijn naar een loopbaan in plaats van een job.

Verschillende organisaties bieden uiteenlopende secundaire arbeidsvoorwaarden en kandidaten zullen verschillende dingen aantrekkelijk vinden, maar hier zijn negen suggesties voor een competitief pakket aan arbeidsvoorwaarden:

Particuliere zorgverzekering

Collectieve zorgverzekeringen kunnen een belangrijke factor zijn bij het verkopen van uw organisatie. Als u geen volledige dekking voor het hele gezin kunt bieden, kunt u de werknemer wel de optie geven om hun dekking naar wens uit te breiden tegen uw zakelijke tarief. U kunt deze kosten dan elke maand aftrekken van het netto salaris.

Flexibele werktijden

Een goede balans tussen werk en privé wordt langzaam één van de belangrijkste aspecten bij het zoeken naar een nieuwe baan. Door flexibele uren of thuiswerken aan te bieden, geeft u de motivatie van uw werknemers een boost en trekt u zelfstandige kandidaten aan.

Extra vakantie

Extra vakantie is ook een aantrekkelijke voorwaarde. U kunt bijvoorbeeld het wettelijke minimum verlengen door werknemers extra dagen te laten 'kopen'. Sommige bedrijven geven onder bepaalde omstandigheden zelfs onbetaald verlof.

Vrijwilligersdagen

Veel kandidaten zien organisaties als sociaal verantwoordelijke participanten in de samenleving. Ze verwachten dat organisaties iets (terug)doen voor de samenleving en werken daar – mochten zij onderdeel worden van uw organisatie – zelf ook graag aan mee. Overweeg daarom om elke werknemer tenminste één dag vrij te geven per jaar om vrijwilligerswerk te doen. Er bestaan ook verscheidene programma's voor payroll-schenkingen, waarmee werknemers geld van hun bruto salaris aan een goed doel kunnen schenken. Soms zeggen bedrijven toe dat zij hetzelfde bedrag zullen schenken als hun medewerkers.

Training en ontwikkeling

Door opleidingen aan te bieden laat u zien dat u bereid bent om te investeren in de toekomst van uw werknemer en hem/haar wilt helpen om binnen uw organisatie te groeien. U kunt gebruik maken van externe trainingscentra of alles binnenshuis doen, bijvoorbeeld doormiddel van een mentorprogramma. Als u interne evaluaties uitvoert of sabbaticals aanbiedt voor opleidingen moet u deze ook noemen als onderdeel van uw secundaire arbeidsvoorwaarden.

Reisvergoeding of lening

Als uw werknemers tijdens werktijd moeten reizen, moeten deze kosten vergoed worden. Werknemers die jaarlijks veel geld moeten besteden aan een reisabonnement, zullen een lening zeer waarderen. En sommige werknemers hebben liever cash als alternatief voor een leaseauto van de zaak, dus deze optie is ook een goed idee.

Kinderopvang

Als u in de unieke positie bent dat u kinderopvang kunt bieden voor werkende ouders, zal dit een zeer populair extraatje zijn. Werkgevers zonder deze mogelijkheid bieden vaak tegemoetkoming in de kosten van kinderopvang via een vouchersysteem.

Extraatjes op het werk

Gratis drankjes op vrijdagmiddag of elke werknemer vrij geven op zijn verjaardag komt het moraal ten goede en verhoogt de productiviteit. Zulke kleine gebaren laten werknemers voelen dat u ze op prijs stelt.

Voorwaarden naar keuze

Als u al deze voorwaarden en nog meer aan kunt bieden, overweeg dan eens om elke werknemer zijn eigen pakket voorwaarden samen te laten stellen. U kunt deze voorwaarden verrekenen met het salaris, zodat mensen die niet meedoen de equivalent in cash in hun salaris mogen houden.

 

Op zoek naar kandidaten?

Wil je je wervingsbehoeften met ons bespreken?

Neem contact met ons op

Salarisoverzicht

Bekijk de belangrijkste trends in de markt en salarissen per sector

Lees meer

Populaire artikelen