Millennials: Friend or foe?

Generatie Y, ook wel de millenniumgeneratie genoemd, is wellicht de meest besproken generatie ooit. Het zijn de kinderen van de rijke, gezonde en actieve babyboomgeneratie van de jaren 60. Omdat hun ouders de snel om zich heen grijpende consumptiemaatschappij hebben meegemaakt, wordt van de millenniumgeneratie vaak gezegd dat ze egocentrisch en narcistisch is en vindt dat ze overal recht op heeft. Misschien schuilt er enige waarheid in deze clichés. Misschien ook niet. Maar we moeten er wel rekening mee houden dat deze generatie van enthousiaste, technisch bekwame en goed opgeleide jongeren de toekomst zullen leiden.

Dus, de millenniumgeneratie: vriend of vijand? Het maakt niet uit. Het is hoog tijd om ze serieus te nemen. In 2025 zal deze generatie van doorzetters 75% van de actieve bevolking vertegenwoordigen, en daarom is het de moeite om na te gaan hoe elke generatie wordt ervaren en in het grotere geheel past.

Wat is het belangrijkst?

Voor Generatie Y is geld niet het belangrijkst, ofschoon dat voor hun ouders misschien anders was. Volgens een peiling van LinkedIn is het belangrijkste bij de aanwerving van millennials niet geld, maar een beloningspakket. Alles draait om meewerken aan het grotere geheel en iets goeds en waardevols kunnen doen. Als deze jongeren een baan vinden waar ze hun passie in kwijt kunnen, dan blijven ze.

Vraag in sollicitatiegesprekken met millennials door naar wat ze écht belangrijk vinden. Vraag wat ze buiten de werkuren doen. Vraag naar hun verlangens, hun passie. Dit is van essentieel belang. Het nadeel is dat millennials gewoon vertrekken als hun werk te weinig voldoening biedt. 61% van de millennials maakt zich immers zorgen over de toestand van de planeet en voelt zich verantwoordelijk om er zelf iets aan te doen. Er heerst misschien een duurzame loyauteit met de babyboomers, maar een hoog salaris is niet genoeg om een millennial te houden. Denk hier goed over na wanneer u een millennial aanwerft.

Mee met verandering

Generatie Y springt handig om met technologie. Millennials zijn opgegroeid in de jaren 90 en 2000, wat betekent dat ze computertechnologie hebben zien evolueren van het bescheiden begin tot wat het vandaag is: een niet te onderschatten instrument. Ze zijn efficiënt en passen zich snel aan. Dat is misschien goed nieuws voor start-ups en jonge technologiebedrijven, maar het betekent ook dat ze onafhankelijk zijn.

65% zegt liever zijn auto te verliezen dan zijn telefoon. Een tikje dramatisch? Misschien wel. Maar hieruit blijkt hoe belangrijk technologie is voor wie in het digitale tijdperk geboren is. Een tijdelijke internetstoring is een reden voor een lichte paniekaanval. Veel millennials zijn technologievirtuozen, maar als de technologie het laat afweten hebben ze het wellicht moeilijk om een alternatieve oplossing te vinden. Dit verhindert echter niet dat millennials een van de meest ondernemingsgezinde groepen ooit zijn.

Het sociale netwerk

Babyboomers hebben uitstekende connecties. Op sociale media zoals Twitter en Instagram zijn ze misschien niet even goed vertegenwoordigd als millennials, maar ze vertoeven al wat langer op deze wereld en hebben hun eigen échte netwerk opgebouwd en uitgebreid. Jarenlang hebben ze contacten onderhouden met collega's en andere mensen en hebben ze hun connecties gekoesterd. De relaties van millennials zijn van een iets vluchtigere aard, misschien zelfs sociaal onbeholpen. Iets om serieus te nemen, want hun solide netwerk is in de loop van de tijd verankerd, is sterk en heel waarschijnlijk betrouwbaar.

In vergelijking met de babyboomgeneratie maken millennials veel meer gebruik van sociale media om alle kansen optimaal te benutten. Dit is een ander punt om serieus te nemen. 56% van de millennials zou een baan weigeren als het bedrijf de toegang tot sociale media zou verbieden.

Anderzijds verwachten millennials door dit soort van ogenblikkelijke communicatie snel resultaten, vooral in een wereld waar iedereen constant met elkaar in contact staat en met elkaar is verbonden. Een pagina die na 30 seconden nog niet geladen is, kan frustratie opwekken. Millennials worden soms lui genoemd. Terecht?

Neem ze serieus

Of u nu een fan van millennials bent of niet, in 2025 vertegenwoordigen ze het grootste deel van de actieve bevolking. Ze hebben misschien een moeilijk klimaat geërfd, maar ze passen zich snel en goed aan. Hun voorliefde voor sociale media en technische vaardigheden betekent dat ze weten waar ze mee bezig zijn. In deze in moeilijkheden verkerende economie bedenken ze nieuwe en vernuftige oplossingen. Uit de opkomst van diensten zoals Airbnb en Eatwith blijkt dat millennials een gemeenschapsgevoel koesteren en in stand willen houden, waaraan het idee van delen ten grondslag ligt. Niet slecht, wetende dat Airbnb inmiddels 25 miljard waard is.

Een mix van millennials en babyboomers in uw team zou bijzonder succesvol kunnen zijn. Dit is de meest diverse generatie ooit. Veel millennials zijn kinderen van immigranten, en dat is waardevol. Maar wat belangrijk is, is wat we van deze digitale generatie kunnen leren, want zij leiden ons naar de toekomst.

Op zoek naar kandidaten?

Wil je je wervingsbehoeften met ons bespreken?

Neem contact met ons op

Salarisoverzicht

Bekijk de belangrijkste trends in de markt en salarissen per sector

Lees meer

Populaire artikelen